In het laatste jaar van mijn opleiding Tandheelkunde
is mijn interesse voor onderzoek gewekt en ben ik na mijn studie begonnen aan een promotietraject. Als student kreeg ik al mee hoe hecht het team van het CTM was. Dit heeft ertoe geleid dat ik, een aantal jaren later, als klinisch docent bij de expertisegroep Restauratieve Tandheelkunde en Biomaterialen ben gestart. Naast mijn promotietraject en het docentschap bij het UMCG, werk ik nog als tandarts, met speciale aandacht voor de restauratieve tandheelkunde. De combinatie tussen het docentschap en het werken aan de stoel zorgt voor een mooie gevarieerde werkweek.
Als klinisch docent begeleid ik de studenten op zaal in de patiëntenzorg
waarbij ik de eindverantwoordelijke ben voor de behandelingen die op zaal gebeuren. Op deze afdeling houden we ons bezig met het maken van kronen, bruggen en implantaat werkstukken. Dit is vaak een wat spannend stukje van de tandheelkunde omdat het in één keer goed moet. Het maakt het ook erg leuk en uitdagend om te begeleiden. Voor de opleiding verzorgen we zowel de theoretische achtergrond als de klinische begeleiding.
In eerste plaats ben ik tandarts en daarnaast ook docent
Het didactische vind ik heel erg leuk maar dat kan ik alleen maar overbrengen als ik zelf klinische ervaring heb en houd. Zeker met de toch wel wat complexere behandelingen waar wij ons mee bezig houden, moet je het overzicht kunnen bewaren als de student het warm krijgt. Met name voor het patiëntencontact en het over kunnen nemen van de behandelingen, heb je klinische vlieguren nodig. De interactie en het begeleiden van de studenten met de dingen waar ik zelf ook ooit tegen aanliep, is heel erg leuk.
De meeste tandartsen die hier in het gebouw werken
zijn ook klinische docent. Een deel van de tandartsen is daarbij werkzaam op het Skillslab, waar ze op fantoomhoofden de basisvaardigheden van behandelingen aanleren aan studenten. Een aantal jaren geleden is het Skillslab mooi opgeknapt; het is nu echt een werksetting zoals je hier op de kliniek in de behandelstoelen hebt. En dan heb je nog een deel van de docenten die, naast hun klinische werkzaamheden, college geven. Ook werken hier mondhygiënisten die het onderwijs verzorgen voor de mondzorgkunde opleiding.
We hebben een leuk team
Bij onze expertisegroep staan eigenlijk alle collega’s ook met beide benen in de praktijk en hebben we allemaal wel een bepaald onderwerp waarin we gespecialiseerd zijn. Je hebt hierdoor onderling een hele leuke kruisbestuiving en collega’s die klinisch erg goed zijn. Onze visie op ons deelgebied van de tandheelkunde willen we graag overbrengen aan de studenten. De sfeer onder de collega’s is heel erg laagdrempelig en we hebben veel voor elkaar over. We hebben ook allemaal echt passie voor het vak en hart voor het onderwijs. Bij de meeste van ons is het ook deels een hobby. Dat komt de sfeer ten goede en dat zie je ook terug in de overleggen.
We werken op zaal met moderne apparatuur
Zeker als je dat in de praktijk niet direct hebt, is het heel fijn om in zo’n omgeving te werken. Met name op het gebied van digitalisering zijn er grote ontwikkelingen. Je hebt hier ook voldoende mogelijkheden om je op deelgebieden te ontwikkelen en verdere kennis op te doen. Je kunt een uitdagende casus met meerdere disciplines bespreken, waardoor je van meerdere vakgebieden waardevolle inbreng krijgt. Het is echt een heel leuk energiek contact dat je met collega’s van de verschillende vakgroepen opdoet.
De expertise van onze collega’s en de bevlogenheid
waarmee we hier het vak uitoefenen en overbrengen aan de studenten, is denk ik wel iets waar we trots op mogen zijn. We hebben enorm veel aan onderwijs ontwikkeld de afgelopen twee jaar en in onze vakgroep bevinden zich meerdere collega’s die ook landelijk erkend worden in hun expertise. Ik denk dat het heel erg bijzonder is om in zo’n setting te werken. En het maakt het heel erg leuk.
Bekijk hier de vacature voor Tandartsdocent opleiding Tandheelkunde.