Als net afgestudeerde tandarts ben ik in 2006 bij het UMCG komen werken
Ik ben meegegaan naar Groningen omdat mijn partner een master bij de universiteit in Groningen wilde afronden. Ik was toen net afgestudeerd in de tandheelkunde in Mainz en in een vrije praktijk aan het werk. Pas later hoorde ik dat er in Groningen ook een opleiding tandheelkunde was, waar ik toen heb gesolliciteerd. Zo ben ik bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde terecht gekomen.
Ik ben op het Skillslab gestart
Doordat ik breed werd ingezet en niet direct in een specialistische rol terecht kwam, kon ik de protocollen hier in Groningen goed oppikken en daar profiteer ik nog steeds van. De laatste jaren werk ik vooral in de restauratieve tandheelkunde. We richten ons op het duurzaam herstellen van de gebitssituatie. We werken goed samen in de restauratieve tandheelkunde om goed onderwijs neer te zetten, en daar hoort natuurlijk ook goede zorg bij. Ik werk zowel in de onderwijskliniek als in het Skillslab, waar ik jaarcoördinator ben van het Master 1 programma. Met een enthousiaste groep docenten geven we aan de 60 Master 1 studenten iedere vrijdagochtend les in onze preklinische omgeving.
Het is ons gelukt
om het gedeelte van de opleiding in het Skillslab parallel te laten lopen aan het klinische programma in de kliniek. Voor een deel worden ook dezelfde docenten ingezet in het Skillslab en de onderwijskliniek. De studenten geven aan dat zij dit als heel prettig ervaren. Ik ben er best trots op dat dit goed werkt en ik een van de docenten ben die het onderwijs op beide plekken mag verzorgen.
Naast het werk hier in het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde werk ik een deel van de week in een ander ziekenhuis als tandarts in een Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde. Ik vind het heel fijn dat ik deze functie bij het UMCG kan combineren met een praktijk of een andere klinische plek.
We werken hier met nieuwe methoden
zoals het gebruik van microscopen. We zien de meerwaarde van de microscoop en proberen onze studenten hier mee bekend te maken. Het werken met een microscoop maakt je zoveel meer bewust van wat je ziet. Het helpt je later ook zonder microscoop beter te werken, omdat je geleerd hebt waar je je aandacht op moet richten.
Ook zijn de digitale hulpmiddelen in opkomst. Zo hebben we een digitale beoordelingsmethode voor preparatievormen ingevoerd waarmee we onze studenten in de preklinische omgeving objectief kunnen beoordelen. Dit wordt als zeer prettig ervaren.
Wat ik zo leuk vind aan deze baan
Om te werken met prettige collega’s die zich net als ik aangetrokken voelen tot deze academische omgeving. En natuurlijk met de studenten, die ik alleen maar kan beschrijven als super gemotiveerde hoogopgeleide mensen die zeer graag het vak willen leren. Ik zie mezelf meer als coach en clinicus, omdat de rol van de docent verandert in de master.
Wij hebben ook internationale samenwerkingsverbanden, zowel op opleidings- als op klinisch gebied, en gaan hiervoor naar congressen en participeren in uitwisselingsprogramma’s.
Met het team werken we aan een gemeenschappelijke visie op het vak
en het samenhorigheidsgevoel binnen het team is groot. Ik ben echt trots op de groep. We streven ernaar de studenten kritisch te laten denken. Omdat we werken in een universitaire omgeving met wetenschappelijk denkende mensen word ik ook uitgenodigd en getriggerd om mezelf te ontwikkelen. Dat houdt me scherp. De combinatie van deze prettige werkomgeving, de studenten en het academische werken, ervaar ik als zeer prettig.
Bekijk hier de vacature voor Tandartsdocent opleiding Tandheelkunde.