Guy header

Het werk van Guy

Guy is afgestudeerd psycholoog en werkt sinds augustus 2018 als gedragswetenschapper/groepsbegeleider bij de Huisartsopleiding UMCG. De geboren Bedumer doceert communicatievaardigheden aan twee groepen AIOS en begeleidt hun intervisie. “Fouten maken mag, maar liever nog zeg ik: fouten maken moet. Dat is de manier om verder te komen.”

Al tijdens de opleiding psychologie

aan de Rijksuniversiteit Groningen kwam ik in aanraking met lesgeven. In mijn master was ik studentassistent en vanuit dat netwerk kwam ik terecht bij het communicatieonderwijs van de opleiding Geneeskunde. In deze werkcolleges leren studenten hoe ze een medisch consult of zelfs een slechtnieuwsgesprek voeren met patiënten. Ik heb het docentschap vier jaar gecombineerd met andere banen. Ik vond lesgeven zo leuk om te doen dat ik besloot te kijken of ik er mijn fulltime baan van kon maken.

Toen ik hoorde dat ze iemand zochten

bij de Huisartsopleiding heb ik meteen gesolliciteerd. De gedragswetenschappers/groepsbegeleiders van de opleiding hebben net als ik psychologie gedaan of hebben een andere gedragswetenschappelijke achtergrond. Communicatie is een belangrijk onderdeel van het huisartsenvak, daar houd ik me mee bezig. Met mijn collega Vivian vorm ik een team. Zij is huisarts en richt zich op het medisch-inhoudelijke onderwijs. Het doceren aan en samenwerken met jonge mensen vind ik erg leuk. De huisartsen in opleiding zijn erg gemotiveerd en weten wat ze willen.

Onze AIOS hebben al veel ervaring

en dat kan je merken. Ze hebben vaak na hun studie Geneeskunde in een ziekenhuis of in de psychiatrie gewerkt. Het is daarom belangrijk om in volwassenenonderwijs de lessen af te stemmen op de behoeftes. Ik werk vanuit het uitgangspunt dat de AIOS al veel weten en kunnen, maar dat het huisartsenconsult er net even wat anders uitziet. Het is een belangrijke omslag voor ze en dat moeten ze echt leren. Hoe zorg je voor structuur in het gesprek? Hoe werkt motiverende gespreksvoering? Welke technieken pas je toe bij een lastige patiënt? Of bij veeleisende patiënten? Ik geef theoretische les hierin, maar we oefenen ook met acteurs. Ik zorg dan voor de nodige begeleiding bij de feedback.

Een prettig en veilig leerklimaat

is erg belangrijk om die omslag naar een huisartsenconsult goed te kunnen maken. Ik moet dat mogelijk maken en het benadrukken. Fouten maken mag, maar liever nog zeg ik: fouten maken moet. Dat is de manier om verder te komen. Intervisie speelt daarbij ook een belangrijke rol. Daarin bespreken we waar de AIOS tegenaan lopen en welke vragen er zijn naar aanleiding van hun stages. Maar de intervisie is er ook om even te spuien. De eerstejaars AIOS maken zoveel mee, die willen dat graag even kwijt. En daar maken wij ruimte voor. Ik ben zelf maar net iets ouder of soms even oud als de AIOS. Het is dan ook de kunst om een goede balans te vinden in de omgang. Ik probeer laagdrempelig voor ze te zijn en ga zo nu en dan ook mee met een sociale activiteit. Ik merk dat als je goed bent voorbereid als docent, en de AIOS iets van je kunnen leren, het niet uitmaakt dat je een leeftijdsgenoot bent.

De Huisartsopleiding voelt voor mij

als een familie. De collega's ondersteunen elkaar en helpen elkaar. We dragen samen bij aan een fijne sfeer. Daar ben ik trots op, want ik weet dat het niet altijd vanzelfsprekend is bij elke organisatie. De samenwerking in een team met een huisarts/groepsbegeleider is ook prettig. Vivian en ik vullen elkaar aan qua kennis, maar ook qua dynamiek. We ondersteunen en helpen elkaar bij lastige gesprekken. Ook kunnen we aan elkaar spiegelen. We werken nauw samen en spreken elkaar ook regelmatig in een andere setting, bijvoorbeeld tijdens een wandeling.

Heb je nog vragen?

We vinden het leuk als je contact met ons opneemt als je vragen hebt over het werken bij het UMCG.

Sandra Team Recruitment