Werken als

Verpleegkundige Kinder IC of IC Neonatologie

Het UMCG biedt kinderverpleegkundigen in onze regio een volgende stap; een opleiding en dan een mooie baan op de Kinder IC of IC Neonatologie. Welke past bij jou?

Intensive Care voor Kinderen

We hebben een boeiende en dynamische afdeling waar geen dag hetzelfde is, niets is wat het lijkt en je raakt nooit uitgeleerd!  

De afdeling heeft een uniek karakter. Dit komt door de diversiteit in leeftijden en ziektebeelden. Onze Kinder IC is een van de meest complete van Nederland. We hebben een regiofunctie voor alle IC-behoeftige kinderen uit Noord-Nederland en een landelijke functie voor kinderen met pulmonale hypertensie en levertransplantatie.

Als IC kinderverpleegkundige voer je specialistische zorg uit bij (beademde) kinderen in een hoogcomplexe setting. Dit vergt flexibiliteit, een groot analytisch en probleemoplossend denkvermogen. Klinisch redeneren is onmisbaar.

Geheel afgestemd op jouw vooropleiding en werkervaring bieden we een maatwerktraject aan om jou op te leiden tot IC Kinderverpleegkundige.

Desiree vertelt je hier graag meer over de opleiding en het werken op de IC Kinder.

Intensive Care Neonatalogie

Geen dag is hetzelfde op IC Neonatologie. Als IC Neonatologie verpleegkundige werk je nauw samen met andere disciplines, zoals neonatologen, arts-assistenten, maatschappelijk werkers, laboranten, secretaresses en zorg-assistenten. Het is voor deze functie dan ook van groot belang dat je flexibel bent en snel kunt schakelen in acute situaties.

De IC Neonatologie is onderdeel van het Beatrix Kinderziekenhuis. De afdeling biedt intensieve zorg aan prematuren met een zwangerschapsduur vanaf 25 weken, pasgeborenen met bedreigde respiratoire en/of circulatoire functies en pasgeborenen die (cadio-)chirurgische zorg behoeven. Jaarlijks worden ongeveer 600 pasgeborenen opgenomen. De afdeling heeft 24 bedden waarvan 19 IC-bedden en 5 highcare-bedden.



 

  • In deze opleiding behandelen we de complexe zorg voor ernstig zieke kinderen. Het observeren, bewaken en ondersteunen en het overnemen van de vitale functies van een kind op een intensive care afdeling staan hierbij centraal. Door een methodische benadering krijg je handvatten om te kunnen handelen. Hierdoor beklijft het beter. Daarnaast wordt kennistekort inzichtelijk. Dat stelt jou in staat om je eigen leerproces blijvend te sturen, nu en in de toekomst. 

    ​​​​​Maarten vertelt je hier graag meer over zijn ervaringen als leerling op de Kinder IC. 
     

    Inhoud

    De focus van de opleiding ligt op het primaire zorgproces (het vakinhoudelijk handelen). Jij kunt jouw patiënt dusdanig bewaken en ondersteunen dat veranderingen in de gezondheidstoestand van het kind tijdig worden herkend. Je kunt daarbij de klinische problemen analyseren en verwoorden en beredeneren welk aanvullend klinisch onderzoek nodig is om een gefundeerd klinisch beleid te kunnen formuleren. Deze bevindingen kun je omzetten naar (preventief) handelen, waarbij duidelijke prioriteiten worden gesteld. Bij het (preventief) handelen kun je het (on)gewenste klinisch verloop verwoorden op zowel korte als lange termijn. 

    De opleiding bestaat uit de volgende modules:
    - Vakinhoudelijk Handelen 1 (VH1/High Care)
    - Vakinhoudelijk Handelen 2 (Landelijke Leereenheid ICK)
    - Communicatie en Samenwerken
    - Kwaliteitszorg

    Indien de vervolgopleiding Kinderverpleegkunde is afgerond, kan een vrijstelling worden aangevraagd voor een theoretisch onderdeel van de opleiding. Dit geldt dan voor de modules Communicatie & Samenwerken en Kwaliteitszorg. Wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je vrijstelling aanvraagt lees je bij Beleid rondom vrijstelling.

    Toelating

    - Je bent werkzaam op een afdeling Intensive Care Kinderen en hebt een dienstverband van minimaal 24 uur/week.
    - Je beheerst de eindtermen van de vervolgopleiding Kinderverpleegkunde tot het niveau ‘doet’ op een voor jouw setting relevant (deel)terrein van de kinderverpleegkundige

     

  • In deze opleiding behandelen we de complexe zorg voor de ernstig zieke pasgeborene. Het observeren, bewaken en ondersteunen en het overnemen van de vitale functies van de neonaat op een intensive care afdeling staan hierbij centraal. Door een methodische benadering krijg je handvatten om te kunnen handelen. Hierdoor beklijft het beter. Daarnaast wordt kennistekort inzichtelijk. Dat stelt jou in staat om je eigen leerproces blijvend te sturen, nu en in de toekomst. 

    Marlous vertelt je hier graag meer over haar ervaringen als leerling op de IC Neonatologie.

    Inhoud

    De focus van de opleiding ligt op het primaire zorgproces (het vakinhoudelijk handelen). Jij kunt jouw patiënt dusdanig bewaken en ondersteunen dat veranderingen in de gezondheidstoestand van het kind tijdig worden herkend. Je kunt daarbij de klinische problemen analyseren en verwoorden en beredeneren welk aanvullend klinisch onderzoek nodig is om een gefundeerd klinisch beleid te kunnen formuleren. Deze bevindingen kun je omzetten naar (preventief) handelen, waarbij duidelijke prioriteiten worden gesteld. Bij het (preventief) handelen kun je het (on)gewenste klinisch verloop verwoorden op zowel korte als lange termijn. 

    Tijdens de opleiding combineer je leren en werken. De opleiding is verdeeld in verschillende modules en bestaat uit 25 lesdagen. De opleiding duurt in totaal 17 maanden. De opleiding start 2 keer per jaar; in januari en september.
    Het Wenkebach Instituut verzorgt het theoretische gedeelte van de opleiding. Dit instituut is onderdeel van het UMCG en richt zich op de opleiding en ontwikkeling van alle professionals in de zorg. De rest van de tijd werk je op de afdeling IC Neonatologie. Tijdens dit praktijk gedeelte heb je meerdere werkbegeleiders, allemaal IC Neonatologie verpleegkundigen. 
    Er worden een paar korte stages gepland op de kraamafdeling, verloskamers en de operatiekamers. Het Beatrix Kinderziekenhuis werkt met leerwerk afdelingen.

    De opleiding bestaat uit de volgende modules:
    - Vakinhoudelijk Handelen 1 (VH1/High Care)
    - Vakinhoudelijk Handelen 2 (Landelijke Leereenheid ICK)
    - Communicatie en Samenwerken
    - Kwaliteitszorg

    Indien de vervolgopleiding Kinderverpleegkunde is afgerond, kan een vrijstelling worden aangevraagd voor een theoretisch onderdeel van de opleiding. Dit geldt dan voor de modules Communicatie & Samenwerken en Kwaliteitszorg. Wanneer je hiervoor in aanmerking komt en hoe je vrijstelling aanvraagt lees je bij Beleid rondom vrijstelling.



     

Heb je nog vragen?

We vinden het leuk als je contact  met ons opneemt als je vragen hebt.

Nelly Hoekstra
Verpleegkundig hoofd IC Neonatologie